skip to Main Content

Een gasturbine met een “Heat Recovery Steam Generator” (HRSG) is een systeem dat op twee manieren energie opwekt.

  1. De gasturbine drijft een mechanische last aan, bijvoorbeeld een generator
  2. De hete uitlaatgassen van de turbine worden gebruikt om stoom te produceren, welke op hun beurt een stoomturbine aandrijven die gekoppeld in aan een generator of andere mechanische last

De HRSG is in feite een grote stoomketel waar gebruik gemaakt wordt van de hete uitlaatgassen van een gasturbine om de stoom te produceren. De HRSG kan tevens uitgerust zijn met een set branders (ook wel “duct burners” genoemd) om de uitlaatgassen extra te verwarmen, oftewel extra warmte te genereren voor de productie van stoom. Afhankelijk van het ontwerp van de HRSG kunnen de branders ook gebruikt worden om de benodigde warmte te genereren voor de stoomproductie wanneer de gasturbine buiten bedrijf is. Aangezien de uitlaatgassen van de gasturbine normaal gesproken voldoende zuurstof bevatten (12-16%) voor een goede verbranding van de brandstof bij de branders, is extra verbrandingslucht (zoals omgevingslucht) alleen nodig wanneer de gasturbine niet in bedrijf is. Het Brander Management Systeem bewaakt alle functies en dient zodanig continu op de hoogte te zijn van de toestand van de gasturbine en van de stoomketel. De interactie tussen het BMS en de gasturbine zorgt er ook voor dat de purge sequences naar behoren uitgevoerd worden.

In termen van sequenties is een HRSG duidelijk gecompliceerder dan een conventionele brander. Naast de functies voor een conventionele brander, moet het BMS voor een HRSG ook voorzien in de purge van de brander, van de gasturbine en van de HRSG in combinatie. De luchtdempers (o.a. bypass damper, inlaat damper en omgevingslucht “ambient air” damper) moeten allemaal bediend worden maar tevens moet de positive worden bewaakt. De gasturbine moet geïnformeerd worden dat de condities veilig zijn om te starten en de gasturbine moet het BMS informeren wanneer het in bedrijf is op “cranking speed” (i.v.m. purgen), wanneer het in normaal bedrijf is, of het succesvol ontstoken is, enzovoort. Echter, wanneer de gasturbine onverwacht offline gaat of wanneer een van de dampers zijn positie verlaat, dan moet er door het BMS snel geschakeld worden en de dampers in de juiste positie worden gezet om de bedrijfsvoering zoveel mogelijk te continueren en om mogelijk productieverlies te beperken. Uiteraard wel op een veilige manier.

Wij hebben het Brander Management Systeem zodanig ontworpen dat alle bovenstaande eisen, en meer, standaard zijn opgenomen. Zo bieden wij een compleet en intuïtief gebruikersinterface middels onze grafische MMI (Mens-Machine Interface). We bieden een eenduidig en volledig status en alarm management inclusief “first-up” alarmering (first-up: het tonen van het eerste optredende alarm). Verder is het mogelijk om te selecteren welke branders er wel of niet in bedrijf zijn en kan de brandstof/lucht verhouding aangepast worden. Het BMS kan daarnaast communiceren met andere systemen (zoals bijvoorbeeld een DCS) op een veilige en betrouwbare manier. En omdat we vergaande kennis hebben van de van toepassing zijnde standaarden garanderen we ook dat het BMS zonder problemen door iedere certifceringsprocedure komt.

Back To Top